Jessica Kikken, inwoonster op de Hoekenburglaan in Voorburg, nabij de Geestbrugweg in Rijswijk sprak gisteren tijdens de raadsveragdering in Den Haag over de bereikbaarheid van De Binckhorst de volgende tekst in.
Geachte leden van de raad, geachte voorzitter,
We zijn mensen, mensen zijn gewoontedieren, houden van duidelijkheid, willen weten ‘hoe de hazen lopen’, of in dit geval, hoe de onderbouwing van het OV-lijnennet loopt.
Mijn naam is Jessica Kikken. Ik woon in Voorburg, bij Rijswijk, in het gebied waarvan het Masterplan aangeeft dat er een tram komt. Samen met de buren in Rijswijk is deze inspraak voorbereid.
Nut en noodzaak van het omleiden van tramlijn 1 is niet aangetoond. De vraag of er nu echt zoveel bewoners van de Binckhorst met een tram naar Delft willen blijft onbeantwoord. Modelstudies laten juist een verlies zien aan vervoerswaarde. Het gaat over públieke middelen. De huidige lijn 1 van Delft, via Rijswijk naar de Haagse Hogeschool, Hollands Spoor naar Scheveningen is een succesvolle en gaat via hotspots. Daarvoor in de plaats komt een rare loop zonder hotspots via de Prinses Mariannelaan in Voorburg en de Geestbrug. Wie heeft daar ooit van gehoord?
Over het toekomstige HOV-tracé tussen Rijswijk en Voorburg fietsen veel kinderen van en naar school op een weg die te smal is voor een vrije trambaan en vrije fietspaden. Het gaat om leefbaarheid, bereikbaarheid en essentieel: veiligheid voor de bewoners en hulpdiensten. Niet alleen voor de 12.000 toekomstige bewoners van de Haagse Binckhorst, ook voor de bestaande bewoners in de omliggende gemeenten van de Binckhorst. En let op. Van die 12.000 potentiële bewoners zal simpelweg een deel voor de auto kiezen en niet voor het OV. Dit is in een gebied waar het verkeer nu dagelijks vaststaat en de Rotterdamse Baan niet optimaal benut wordt.
Een besluit neemt u voor de komende 50-75 jaar. U mag verwachten dat het ambitieuze Masterplan zo’n besluit onderbouwd. Met zicht op recente reizigers- en bewonersaantallen en op toekomstige vervoerverbindingen in de Haagse regio. Kortom dat u een visie mét onderbouwing voorgelegd wordt waarover u een besluit neemt. Een rare loop zonder hotspots aanleggen in Voorburg en Rijswijk, die mogelijk minder mensen bedient dan u verteld wordt, mist visie en onderbouwing. Te veel blijft open voor alle partijen met de reactie ‘wordt op latere termijn ingevuld’. Dat heeft effect op de betrouwbaarheid, de transparantie en de mogelijkheid tot onderbouwde besluitvorming.
Mijn verzoek, neem geen besluit zonder recente onderbouwing bij de ambities van het Masterplan, zoals zicht op het OV-lijnennet, reizigersstromen en autogebruik. En misschien is de tak over de Binckhorst via Voorburg/Rijswijk richting Delft dan wel helemaal geen toekomstbestendige optie.
Update: De Haagse gemeenteraad heeft het Masterplan aangenomen. De Haagse wethouder Robert van Asten (D66) is hiervoor eindverantwoordelijk.