'Bereid toekomstige (ondergrondse) metrolijn voor'

8 June 2023, 11:14 uur
Lokaal
mainImage
De ondergrondse metro is nu een officieel gespreksonderwerp geworden.

Zet op het HOV-tracé een stille snelbus in op vrije baan en bereid toekomstige (ondergrondse) metrolijn voor. Dit staat in stukken van betrokken inwoners die in handen zijn van onze redactie.

Het document meldt het volgende. 

Investeren in een HOV-tramlijn voor het tracé Den Haag CS, Binckhorst, Maanweg naar Voorburg Station, zoals thans voorligt in het Masterplan is nu een dure oplossing, zeker als in de toekomst dit traject moet passen in een ‘HOV-lijn’ van Scheveningen naar Den Haag CS (Koningscorridor) via Binckhorst naar Voorburg Station, richting Zoetermeer. Zo’n toekomstig ‘metro-traject’ kan (deels) ondergronds worden uitgevoerd en vraagt veel investeringen. Gezien de vertraging in de ontwikkeling van de te bouwen woningen kan nu beter gedacht worden aan een stille snelbus-verbinding over een vrije busbaan, waarvoor geen tramrails en bovenleidingen nodig zijn. Dat betekent dat hij ook eerder kan gaan rijden, waardoor er een meer reëel inzicht ontstaat over de te verwachten reizigersaantallen, die in de loop van de jaren gebruik maken van deze OV-vorm. Dit biedt een betere en reëlere basis voor de toekomstige uitvoering van die HOV-lijn Scheveningen-Zoetermeer.

Gebruik van een stille snelbus als voorlopige HOV-voorziening maakt ondertunneling van moeilijke kruispunten eenvoudiger (minder hoogte en minder breedte. Het maakt de ecologisch-groene Broekslootzone ook stiller, want daarin moet de tram met knerpende wielen twee bochten maken naar en van de Maanweg af (geluidsoverlast 12 maal per uur). 

In vele zienswijzen is door ons een voorkeur uitgesproken voor het tracé T2 over de Zonweg. Deze locatie heeft dan ook de voorkeur voor de vrije busbaan. T2 loopt door het hart van de Binckhorst en kan zowel de nieuwe woningen als de bedrijvigheid rond de Mercurius- en Regulusweg uitstekend bedienen.

Een woordvoerder van de gemeente Den Haag reageert hierop als volgt. Er zijn geen plannen voor een metrolijn, en er komen geen plannen voor een metrolijn. Uit de technisch-inhoudelijk en financiële beoordeling is als voorkeursvariant voor de HOV-verbinding variant *1T* gekomen. Een tramverbinding naar Voorburg en via Rijswijk naar Delft.