Plankje op de pinautomaat 

18 December 2019, 07:30 uur
Columns
mainImage

Vorige week liep ik de Herenstraat in om snel eventjes wat geld te pinnen, ik moest een cateraar contant betalen. Maar wat bleek, er was geen enkele pinautomaat meer beschikbaar! Tegen elke automaat was een klein plankje getimmerd met een briefje erop dat deze buiten werking was gesteld. Na drie kwartier gefrustreerd rondrijden in de regio kwam ik erachter dat dit overal het geval was. Overal hetzelfde houten plankje op pinautomaten, met overal hetzelfde lullige excuusbriefje erop geplakt.

Zo drastisch als de belastingdienst zwarte strepen in hun dossiers zet, zo overdreven zetten de banken een streep door hun pinautomaten. En dat alles vanwege het risico op plofkraken, althans, dat is het argument van de banken. 

In 2018 waren er in Nederland 43 plofkraken, ruim 35 procent minder ten opzichte van 2017. Goed nieuws lijkt mij, maar klaarblijkelijk toch niet goed genoeg voor de banken. Nu was er de afgelopen maanden wel een stijging te zien, maar een aantal jaar geleden was het aantal plofkraken bijna tweemaal zo groot als nu.

Voor alle duidelijkheid, plofkraken zijn natuurlijk gevaarlijk en er moet alles aan gedaan worden om deze grove acties te stoppen. Er is echter een groot verschil tussen boeven stoppen of het stoppen van een belangrijke service. 

Niemand wil natuurlijk dat er slachtoffers vallen, maar zijn er eigenlijk ooit slachtoffers gevallen bij plofkraken? Zo’n rigoureus besluit wordt tenslotte niet zomaar genomen. Zover het alwetende internet mij kon vertellen is er ooit één persoon gewond geraakt door vallend glas. Dat is één slachtoffer teveel natuurlijk, is dat echter voldoende aanleiding om binnen een paar dagen rücksichtlos een belangrijk deel van de pinautomaten van ABN-AMRO, ING en RABO dicht te timmeren? Zegt u het maar. Persoonlijk vind het een tikje overdreven.

Gisteren kwam een zinvoller plan ter tafel, namelijk alleen in de nachtelijke uren de automaten elektronisch vergrendelen.

Op dit moment kunt u overigens nog wel pinnen, maar dan alleen bij automaten binnen het bankkantoor,  en alleen tijdens kantooruren. Daarnaast bestaat nog de optie om bij ATM’s in supermarkten te pinnen, maar daarmee verplaatsen de banken alleen het probleem, en dus het risico, niet echt netjes.

Enfin, binnen dezelfde week dat er in de kranten stond dat veel ouderen moeite hebben met telebankieren en nog graag over contact geld beschikken, is dus het gros van de pinautomaten in Nederland (voor onbepaalde tijd) gesloten. 

Je zou kunnen beargumenteren dat pinnen niet meer van deze tijd is, maar er zijn nog altijd genoeg plekken waar niet gepind kan worden. Het kunnen betalen met contant geld is overigens vastgelegd in Europese regelgeving, je zou dus kunnen zeggen dat het een recht is. Het oprukkende pin-only beleid van gemeenten strookt dus niet met Europese regelgeving.

Contant betalen is iets wat de overheid al jaren graag ziet verdwijnen, want cash betalen betekent geen controle en inzage. Cash betalen wordt dan ook al jaren op professionele wijze ontmoedigd, en nu door de banken zowat onmogelijk gemaakt. Reden voor een klein feestje bij de belastingdienst lijkt mij. 

Ik hoop dat de banken snel inzien dat pinautomaten een belangrijke service zijn, een service waar door middel van servicekosten voor wordt betaald. Dus, weg met die plankjes en pinnen maar voor mooie kerstboodschappen! Fijne feestdagen!

Jeroen Weber