Bij Marqt was je daalder een gulden waard

27 October 2019, 11:53 uur
Columns
mainImage

Eigenlijk kon je aan de naam al zien dat het niks zou worden: Marqt met een Q. Was dat een knipoog naar oprichter Quirijn Bolle, ook al zo’n buitenbeentje met een Q? Of had een snelle reclameboy bedacht dat zo’n eigenwijze letter helemaal de trend was; zoals in de titel van zweefteven-tijdschrift Happinez. Bij HTM Personenvervoer waren ze tenslotte ook al op het eigentijdse HTMbuzz overgestapt.

Onder de Amsterdamse grachtengordelvrouwtjes en de botox-babes uit Zuid was Marqt met een Q natuurlijk de talk of the town: eerlijk eten, duurzaam, respect voor de natuur, fair trade en soms zelfs biologisch. Dat mocht dan ook een paar centen kosten. Om hun nieuwe way of life uit te dragen, lieten ze terstond een transportdrager op hun omafiets monteren om met zo’n eerlijk houten Marqt-kratje een statement te kunnen maken. Marqt groeide als kool. Niet alleen op alle A1-locaties in de hippe hoofdstad, maar ook in Den Haag.

Ik denk dat de bejubelde ondernemer Quirijn toen al één van zijn grootste fouten maakte. Met die Amsterdamse arrogantie van ‘mij hoef je niks te vertellen’ opende Marqt begin 2012 een filiaal van liefst 1500 vierkante meter op de Haagse Hofweg, schuin tegenover het Binnenhof. Het voormalige modehuis Meddens (anno 1830) werd ingrijpend verbouwd om de Hofstedelijke clientèle in stijl te kunnen begroeten. Waarom op de Hofweg? Niet eens een drukke looproute, maar wel een peperdure locatie aan de rand van het centrum.

Wist Quirijn niet dat alle duurbetaalde advocaten, bankiers, medisch specialisten, therapeuten, bestuurders, communicatie-adviseurs en andere grootverdieners in het Statenkwartier, Benoordenhout, de Archipel of Belgisch Park wonen? En dat die echt niet een paar keer per week voor onbespoten linzen, halfvolle kefir en troebel appelsap naar de binnenstad rijden? Maar bovendien: datzelfde jaar opende concurrent Ekoplaza, met een veel duidelijker 100% biologische boodschap, in de nabije drukke Grote Marktstraat. 

De tweede blunder die Marqt in 2012 in Den Haag maakte, was een peperdure advertentie-campagne lanceren in AD/Haagsche Courant. Dat je in Amsterdam voor het grachtengordel-krantje Het Parool kiest, begrijp ik. Dáár zit je yuppen-publiek. Waarschijnlijk heeft uitgever De Persgroep gezegd: “In Den Haag hebben wij ook een grote plaatselijke krant”. Maar AD/Haagsche Courant heeft toch echt een ander type lezer dan Het Parool. Het AD is meer de krant voor twee keer modaal, die nauwlettend de aanbiedingen van Hoogvliet, Plus en Jumbo in de gaten houdt.

En dat segment kan zich Marqt simpelweg niet veroorloven. Je eet goedkoper in een restaurant, dan dat je inkopen doet bij elitewinkel Marqt. Culinair publicist Teun van der Keuken hekelde niet alleen de leugenachtige reclameteksten van Marqt, maar laakte ook dat 48 papieren boterhamzakjes hier liefst €4,39 kostten. De oude reclameslogan ‘Op de markt is je gulden een daalder waard, kon je dan ook gevoeglijk omdraaien tot ‘Bij Marqt is je daalder een gulden waard’ (gesteld dat we nog guldens hadden).

Die enkele keer dat ik zelf - uit nieuwsgierigheid -  bij Marqt op de Hofweg ben wezen kijken, trof ik dan ook dezelfde tien klanten die ik jaren later bij Hudson Bay tegen zou komen. 

Het zou jaren duren voor Marqt een filiaal op de Frederik Hendriklaan vestigde. Zou iemand Quirijn hebben ingefluisterd dat het Haagse Statenkwartier the place to be was. Al sinds de bouw eind 19de eeuw is dit immers de buurt voor Antroposofen, Boeddhisten, Theosofen, Soefisten, Rozenkruizers, Humanisten en andere levensbeschouwelijke groeperingen, die mogelijkerwijs meer open staan voor de boodschap van Marqt. En het zich kunnen veroorloven.

In de elf jaar sinds de oprichting heeft Marqt nooit een cent winst gemaakt. Intussen bouwden Albert Heijn, Jumbo en zelfs Lidl gestaag aan de uitbreiding van een duurzaam, fair trade en biologisch assortiment, waar bij het grote publiek wel degelijk behoefte aan bestaat. Afgelopen week zette de rechter Quirijn Bolle op zijn plaats. Samen met mede-oprichter Meike Beeren had Quirijn een kort geding aangespannen tegen zijn mede-aandeelhouders om overname door Ekoplaza te verhinderen. Het mocht niet baten. De reputatie van visionair ondernemer was Quirijn al kwijt, nu verloor hij ook het juridisch gevecht tegen de investeerders die het kwakkelende Marqt de afgelopen jaren financieel overeind hielden. 

Diverse filialen, waaronder de Hofweg in Den Haag, worden de komende weken omgebouwd tot Albert Heijn (de multinational waar Quirijn ironisch genoeg ooit begon). Een aantal vestigingen sluit gewoon en wat rest komt in handen van Ekoplaza. Die wil de formule handhaven, al vraag je je af waarom. Misschien is de Marqt met een Q op de Fred nog jaren beschoren, maar ik ga liever naar de Herman Costerstraat, naar - zoals we in Den Haag zeggen - de Magt. Met een G.