Prinses Beatrixlaan favoriet bij hardrijders

3 February 2020, 16:06 uur
Algemeen , Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Rijswijkse fracties vragen spoeddebat aan over ondertunneling Prinses Beatrixlaan

De meeste auto-ongevallen vinden in Rijswijk plaats op de doorgaande wegen zoals de Prinses Beatrixlaan en de Haagweg. Door de aanleg van de Rotterdamsebaan is de verwachting dat de Haagweg minder gebruikt wordt als doorgaande weg naar Den Haag. De Haagweg is in 2015 heringericht (versmald) en de ongelukken op deze weg zijn voornamelijk van voor deze herinrichting. Dit valt te lezen in het door de gemeente Rijswijk uitgebrachte rapport Actieplan Verkeersveiligheid 2020-2025. Met dit plan geeft de gemeente aan hoe ze Rijswijk in de toekomst verkeersveiliger gaat maken.

De enige blackspot in de gemeente is opvallend genoeg de kruising Laan van Oversteen/Laan van Vredenoord. Een blackspot is een verkeersonveilige situatie waar in drie jaar tijd zes of meer letselongevallen plaatsgevonden hebben. Op deze kruising gebeuren veel ongelukken tussen automobilisten enerzijds en fietsers en bromfietsers anderzijds. Verschillende maatregelen om het kruispunt veiliger te maken blijken een averechts effect te hebben gehad.

De Generaal Spoorlaan kwam afgelopen jaar hoog te staan op een lijst met gevaarlijke wegen Nederland, uitgezonden door het televisieprogramma EénVandaag,  maar de gemeente constateert dat na herinrichting het aantal ongelukken op deze plek is gedaald.

De toegestane snelheid wordt in Rijswijk voornamelijk op doorgaande wegen het meest overschreden,  ook hier schiet de Prinses Beatrixlaan er duidelijk boven uit. Bewoners klagen vooral over het te hard rijden in hun wijk of straat en op de fietsstraten Delftweg en Haagweg. Er lopen op het gebied van infrastructuur momenteel binnen Rijswijk projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren, zoals de aanpassing van de kruising Diepenhorstlaan en Verrijn Stuartlaan. Tevens wordt ingezet op aandacht voor schoolzones, verkeersveiligheid en handhaving.