Rijswijks Dagblad | Nieuw logo Refleks: vooral gezelligheid uitstralen

Nieuw logo Refleks: vooral gezelligheid uitstralen

mainImage

Afgelopen woensdag werd op gepaste wijze, in verband met COVID-19, het 25-jarig jubileum van de Rijswijkse korfbalvereniging Refleks gevierd. De geplande receptie met leden en oud-leden moest vanwege het virus worden geschrapt, maar de fusieclub, op 1 juli 1985 ontstaan door samenvoeging van KVR (Korfbal Vereniging Rijswijk) en ODS (Ontwikkeling Door Sport), had een creatieve manier gevonden om de ruim driehonderd leden toch getuige te laten zijn van de feestelijkheden in de kantine, namelijk door een live online uitzending. Gelukkig was de pers wel welkom en zo spoedden wij ons, brandend van nieuwsgierigheid, immers het nieuwe logo van Refleks zou die avond onthuld worden, naar clubhuis Dupleks, domicilie van “de gezelligste vereniging van Rijswijk” waar de jeugdleden Antilopen heten en de mascotte een, nog naamloze, beer is.

Hoogtepunt van de avond moet de onthulling van de nieuwe logo worden door sportwethouder Björn Lugthart. Door de communicatie- en pr functionaris van de club, Danny Brederoo, krijgen wij alvast informatie over het nieuwe logo. Op fluistertoon en off the record, want dit is een zaak van het hoogste gewicht, en mag pas officieel naar buiten als de wethouder straks het bord met het nieuwe beeldmerk onthuld. Slechts drie leden weten welke de winnende logo is, de barmedewerker, de voorzitter, en hijzelf. De Refleks leden konden uit drie logo’s kiezen, en onze gastheer is er maar wat trots op dat zijn inzending maar liefst 72% van de stemmen kreeg, waardoor zijn logo dus straks op het welkomstbord bij de huidige accommodatie aan het Prinses Irene Sportpark prijkt.
En niet alleen daar, maar ook op de grote banner op het hek van het Beach court, en op de Refleks vlaggen kunnen de bezoekers kennen maken met het logo.



Dan vangt de receptie aan. Het clubhuis is, noodgedwongen vanwege de crisis, in twee gedeelten verdeeld. In het eerste gedeelte, waar de bar staat, bevindt zich moederziel alleen Marcel van Lith ,oud-selectie speler en thans voorzitter van Refleks dat komend seizoen zowel op het veld als in de zaal in de eerste klasse uitkomt. In het tweede gedeelte zitten de gasten naar een groot scherm te kijken dat voorlopig alleen maar de namen van de sponsoren laat zien, terwijl enkele meters verder Van Lith al aan zijn speech is begonnen. Als er even later wel beeld is, is er, tot ergernis van het handjevol aanwezigen, weer geen geluid, en als er uiteindelijk wel geluid is, is dat zo zacht dat niemand er ook maar iets van kan verstaan, zonder met zijn of haar oor in het scherm te kruipen.
Als de techniek het eindelijk weer doet is het de hoogste tijd om kennis te maken met de vrijwilliger die zich in een warm pak hijst omdat hij zich ooit heeft opgegeven om voor de rest van zijn leven als clubmascotte te fungeren. Hij torst zich in een berenpak, stopt en passant ook nog even een kussen mee om wat dikker te lijken en dit alles om nog maar eens aan te geven hoe beregezellig het is bij Refleks. De kijkers worden nadrukkelijk verzocht met een geschikte naam voor deze beer voor de dag te komen.

Dan is hét moment van de avond aangebroken, de onthulling van de nieuwe logo, maar, geheel tegen zijn gewoonte in, is wethouder Lugthart te laat om deze onthulling zelf te kunnen verrichten. “Vertraging vanwege coalitie overleg” zo laat Van Lith weten. Als Lugthart uiteindelijk toch gearriveerd is, is het logo al lang en breed onthuld en heeft ontwerper en bedenker Brederoo al uitgelegd hoe hij op het idee voor dit embleem is gekomen. “Zoals ik het altijd doe, onderzoek en inventariseer ik eerst welke logo’s er al bestaan en wat het onderscheidend vermogen van deze vereniging is. Eén van de dingen is gezelligheid en gemoedelijkheid. Dingen samen oppakken en tot een goed einde laten komen. Gaan voor de winst en gezelligheid”. Blijven wij wel nog zitten met de prangende vraag welke gedachten er eigenlijk achter deze logo zitten. Brederoo laat ons niet lang in het ongewisse: “Het logo bestaat uit verschillende elementen. De kleuren die ik gebruikt hebt zijn een samenstelling van de verschillende kleuren van Refleks die we de afgelopen jaren gebruikt hebben. Dit symboliseert de samenhang binnen vereniging”.


Bij binnenkomst krijgt wethouder Lugthart een flesje Spa blauw aangereikt, hetgeen hem er, later die avond, toe brengt te zeggen dat zo’n ontvangst typisch is voor de warmte die Refleks uitstraalt. “Ik voel mij altijd welkom bij Refleks” aldus Lugthart. Eenmaal een microfoon in de hand wordt hem gevraagd of hij zelf wel eens heeft gekorfbald. “Ja”, antwoordt de sportwethouder, buurtbewoner van Refleks, “maar ik kon er niet vaal van”. Lugthart is niet met lege handen naar het Irene Sportpark gekomen. Hij heeft een ingelijste certificaat van de gemeente bij zich, voor het bereiken van het 25-jarig jubileum, alsmede, belangrijker, een bescheiden geldbedrag, bedoelt als bijdrage in de kosten van het welkomstbord met het nieuwe logo.

En zo kabbelt deze feestavond zich voort, er is champagne, er wordt getoast. We kijken naar het scherm waarop voorzitter Van Lith met succes een buikspreker imiteert; hij maakt geluid, zonder daarvoor zijn mond te hoeven bewegen. Vervolgens volgt een diepte interview van Astrid van Lith met Maureen van der Kroft, van de 25 jaar Refleks al bijna twintig jaar lid van de vereniging en we weten nu dat ze een relatie met een voetballer heeft, maar wat wil je anders met Van der Kroft, één van de strengste scheidsrechters van ons land ooit en afkomstig uit Rijswijk, als achternaam.
De avond wordt afgesloten met een Refleks quiz tussen vijf leden, te weten Matthijs, Lizette, Sander, Hans de J. en Trix, maar de naam van de naam van de winnaar moeten wij u schuldig blijven. Wij waren eerder al het sportpark uitgelopen, samen met de wethouder. Met zijn twee cadeautjes in de hand, het Refleks biertje (limited edition!) en Refleks bidon, beide voorzien van het nieuwe logo. “Schitterend, dit logo past helemaal bij Refleks. Ik zit ook nog bij een politieke partij (Wij, red.), als wij een nieuwe logo hebben weet ik Danny wel te vinden”.


Tekst en foto’s : Peter Petit