IkPas actie ten einde

16 April 2019, 09:02 uur
Algemeen
mainImage

Op tennispark Welgelegen van Alex Luneman waren de ambassadeurs van de IkPas actie samengekomen. De deelnemers lieten 40 dagen alcohol staan en waren een groot voorbeeld voor anderen. De IkPas actie is een landelijke actie waarbij mensen bewust worden van hun alcoholgebruik.  

De 40 dagen zonder alcohol zitten er op. Op 15 april is de IkPas campagne feestelijk afgesloten. Wethouder Volksgezondheid Björn Lugthart reikte de deelname certificaten uit
aan de Rijswijkse ambassadeurs. Zij waren ze de uitdaging aangegaan om tijdelijk geen alcohol te drinken.

Rijswijk deed voor de vijfde keer mee met IkPas. Samen met de Rijswijkse ambassadeurs moedigde wethouder Björn Lugthart zo veel mogelijk mensen aan om mee te doen. De actie liep van 6 tot en met 14 april. Lugthart kijkt terug op een geslaagde actiemaand. “De IkPas campagne is inmiddels ingeburgerd in Rijswijk. Ook dit jaar verliep de actie weer succesvol, dankzij de enthousiaste inzet van onze ambassadeurs. Extra trots ben ik op het feit dat dit jaar ook de sportwereld vertegenwoordigd was. Voor mij zijn sport en gezondheid namelijk niet los van elkaar te zien. Ik wil alle ambassadeurs en iedereen die heeft meegedaan van harte bedanken!”

Goed volgehouden
De Rijswijkse ambassadeurs zijn positief over de actie. Voor de meesten was het goed vol te houden. Meest lastige was misschien wel de sociale druk. Mensen zijn soms verbaasd wanneer je niet meedrinkt. Ook een goede vervanger van alcohol was niet altijd eenvoudig te vinden. Er is vooral veel koffie, thee en water gedronken. Een ambassadeur ging bijna de fout in toen hij aan de tiramisu wilde beginnen, maar realiseerde zich net op tijd dat daar ook alcohol in zit. Wat ook duidelijk werd is hoe vanzelfsprekend het eigenlijk gevonden wordt om alcohol te drinken. Door IkPas realiseer je je dat meer.